جنسی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی،خودارضایی یا استمناء در واقع تحریک دستگاه تناسلی
برای رسیدن به برانگیختگی و لذت جنسی است که توسط خود فرد انجام می شود.
معمولا این تحریک با لمس کردن یا ماساژ دادن آلت تناسلی انجام می گیرد
اما در برخی موارد ممکن است از وسایل دیگری هم برای این کار استفاده شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که حدود 95 درصد از مردان و 85 درصد زنان خودارضایی می کنند
و این رفتار بسیار رایج است. خودارضایی در ابتدا ممکن است از روی حس کنجکاوی و کاوش بدن انجام بگیرد
اما رفته رفته به یک عمل همیشگی تبدیل شود و فرد به انجام آن اعتیاد پیدا کند.

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

🔵خودارضایی چه عوارض و پیامدهای ناگواری دارد؟

🔹این عمل از جهات مختلفی می تواند روی شما و سلامتی بدنتان تاثیر منفی بگذارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

کاهش سلامتی بدن

🔹حدود 4 تا 8 روز طول می کشد تا منی تولید شود البته این موضوع به خود فرد هم بستگی دارد.
برای اینکه مایع منی کیفیت خوبی داشته باشد به مواد معدنی، پروتئین و مواد غذایی سالم و مقوی نیاز است.
در صورتی که فرد به طور مداوم خودارضایی کند، سطح عمومی سلامتی اش
به خاطر از دست رفتن این مواد مغذی کاهش پیدا می کند.

کاهش سلامتی استخوان ها

🔹اگر کسی به طور شدید به این کار مبتلا شود و این عمل را 8 تا 10 بار در هفته به مدت 6 ماه ادامه بدهد
بدون شک دچار مشکلات استخوانی می شود.
خودارضایی مکرر در بازه های زمانی کوتاه باعث می شود بخشی از استخوان که شامل
فسفر، کربن و سایر مواد معدنی استخوانیست با کاهش کیفیت روبرو شود و در نتیجه فرد احساس کند
که زانوها و مفاصلش موقع راه رفتن صدا می دهند یا دچار درد می شوند.

تغییرات چهره

🔹این عمل می تواند روی چهره شما هم اثر منفی و نامطلوبی بگذارد.
معمولا کسانی که به دفعات زیاد این عمل را انجام می دهند
بعد از مدتی دچار کوچک شدن گونه ها و باریک شدن صورت می شوند.
از طرف دیگر، با اینکه جوش جوانی مساله طبیعی و نرمالی محسوب می شود
اما افرادی که خود ارضایی می کنند بیشتر دچار آکنه می شوند.
استمنا می تواند باعث بروز لکه هایی روی پوست صورت بشود و در برخی موارد تقارن چهره را هم از بین ببرد.

تاثیر منفی روی روند طبیعی زندگی

🔹افرادی که به استمنا اعتیاد پیدا می کنند تمرکزشان را از دست می دهند و اعتماد به نفسشان هم کاهش پیدا می کند.
معمولا این افراد از جمع گریزانند و ترجیح می دهند تنها باشند.
نشان داده شده است که دانش آموزان مبتلا به خودارضایی نمی توانند به خوبی روی درس و فعالیت های مدرسه تمرکز کنند
و بزرگسالانی هم که دچار این مساله هستند در کار و عملکرد اجتماعی شان با مشکل مواجه می شوند.

آسیب دیدن آلت تناسلی

🔹استمناء مکرر و مداوم می تواند باعث آسیب دیدن واژن خانم ها یا آلت تناسلی آقایان شود.
در برخی موارد حتی ممکن است مردانی که زیاد استمناء می کنند دچار نوعی بیماری اکتسابی به نام پیرونی شوند
که در آن آلت تناسلی انحراف پیدا می کند و کج می شود.

افزایش استرس

🔹خودارضایی می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار بدهد.
اعتیاد به این عمل در دراز مدت شما را به فردی گوشه گیر و منزوی تبدیل می کند
که مدام تحت فشار و استرس قرار دارد.
در صورتی که احساس می کنید دچار این عوارض شده اید بهتر است
به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند استمناء را ترک کنید.

تاثیر روی روابط جنسی

🔹خودارضایی عملی انفرادیست که در صورت تکرار و تداوم بیش از حد می تواند
زندگی جنسی‌تان را با اختلال روبرو کند. اگر عادت کنید که خودتان به تنهایی به ارگاسم برسید،
ذهن و بدنتان فقط به واکنش های انفرادی پاسخ می دهند و در نتیجه ممکن است
در روابط زناشویی با همسرتان دچار مشکل شوید و نتوانید از فعالیت جنسی دو سویه لذت ببرید.

وابستگی و اعتیاد

🔹نه فقط درباره استمناء، بلکه اعتیاد از هر نوعی که باشد اثرات مخربی به جا می گذارد.
اگر احساس می کنید که نمی توانی جلوی خودتان را بگیرید و مدام باید خودارضایی کنید بهتر است
هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند از وابستگی و اعتیاد به انجام این عمل رها شوید.

خودارضایی و اضطراب

🔹در برخی افراد خودارضایی باعث ایجاد تنش و اضطراب می شود.
تحقیقات نشان می دهند مردانی که بیش از حد خودارضایی می کنند استرس و اضطراب بیشتری را هم تجربه می کنند.
علاوه بر این با توجه به اینکه استمناء و خودارضایی در بسیاری از فرهنگ ها عملی زشت و ناپسند محسوب می شود،
احساس گناهی که به دنبال خودارضایی به وجود می آید این اضطراب و استرس را تشدید می کند.

استمناء در بسیاری از ادیان و فرهنگ ها گناه محسوب می شود و همین عامل باعث می شود
فرد بعد از خودارضایی احساسی ناخوشایند و گناه آلود داشته باشد.
استرس و اضطراب ناشی از این مساله در دراز مدت می تواند
روی سلامت عمومی شخص تاثیر منفی بگذارد یا باعث افسردگی او شود.

اعتیاد به خودارضایی

🔹احساس اعتیاد و وابستگی از طریق ترشح دو هورمون دوپامین و اندورفین در مغز ایجاد می شود.
دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی است که باعث ایجاد احساس لذت در شما می شود.
اندورفین نیز موقعی که دچار استرس می شوید و یا فعالیت بدنی می کنید
آزاد می شود و باعث کاهش تنش و اضطرابتان می شود.

وقتی خودارضایی می کنید، بدن همزمان دوپامین و اندورفین آزاد می کند.
هر چه دفعات استمناء بیشتر شود مغز نیز مجبور می شود مقدار بیشتری از این هورمون ها را ترشح کند.
این هورمون ها سطح استرس و اضطراب بدن را کاهش می دهند؛
بنابراین افرادی که بیشتر اوقات با تنش و اضطراب مواجه هستند معمولا بیشتر از سایرین هم استمناء می کنند.

زمانی که فرد به خودارضایی کردن اعتیاد پیدا می کند و به طور مداوم آن را انجام می دهد
در واقع به ترشح هورمون های دوپامین و اندورفین وابستگی پیدا کرده است.
درست مثل هر اعتیاد دیگری، رفته رفته و با گذشت زمان، اثر اولیه ترشح این دو هورمون کمرنگ می شود
و فرد برای اینکه به همان احساس لذت سابق دست پیدا کند مجبور است بیشتر استمناء کند
تا دوپامین و اندورفین بیشتری در بدنش ترشح شود.
آزاد شدن دوپامین در مغز، احساساتی مشابه با مصرف هروئین ایجاد می کند.

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

🔵عوارض خودارضایی در خانم‌ها

🔹خودارضایی باعث از بین رفتن پرده بکارت در خانم ها می شود
خودارضایی رحم زن را ضعیف می کند و در نتیجه خطر سقط جنین در آینده را افزایش می دهد
خودارضایی خطر ابتلا به عفونت در خانم ها را افزایش می دهد
اکثر خانم هایی که به خودارضایی اعتیاد دارند در روابط جنسی با همسرشان به مشکل برمی خورند

🔵روش های ترک خودارضایی

🔹ترک خودارضایی همیشه مساله ای بحث برانگیز و گیج کننده بوده است.
خیلی ها بارها و بارها تصمیم گرفته اند که این عمل را کنار بگذارند و بعد از مدت کوتاهی با شکست مواجه شده اند.
برای اینکه بتوانید استمناء کردن را متوقف کنید باید روی تغییر عادات و رفتارهای همیشگی تان کار کنید
و این مساله معمولا زمان بر است.
مثل هر رفتار دیگری، استمناء هم اگر از کنترل فرد خارج شود عواقب و پیامدهای مضری خواهد داشت.
ترک خودارضایی و استمناء به استراتژی ها و راهکارهای موثری نیاز دارد
که ما در این مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یادداشت‌برداری کنید

🔹قبل از هر کاری باید درباره عادات و رفتارهای خودتان اطلاعات کامل کسب کنید.
سوالات زیر از خودتان بپرسید و آنها را یادداشت کنید:

روزی چند بار خودارضایی می کنم؟
معمولا در چه ساعاتی از روز این کار را انجام می دهم؟
وقتی خودارضایی می کنم چه احساسی دارم و بعد از آن چه فکری می کنم؟
اکثر مواقع این کار را کجا انجام می دهم؟

با ردیابی هر کدام از این موارد می توانید الگوهای رفتاری و موقعیت هایی که باعث می شوند
به سمت خودارضایی سوق داده شوید را شناسایی کنید و برای ترک این عمل تصمیمات بهتری بگیرید.

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

🔵از دیدن فیلم ها و تصایر تحریک کننده خودداری کنید

🔹قرار گرفتن در معرض موارد محرک میل به استمناء را افزایش می دهد.
اگر واقعا دلتان می خواهد این عمل را ترک کنید باید از دیدن فیلم ها و تصاویر تحریک کننده
یا سر زدن به وب سایت های پورن خودداری کنید.
ترک این عادت ها کار بسیار سختی است اما اگر واقعا اراده کنید می توانید آنها را کنار بگذارید.

خودتان را به فعالیت های مفید و سازنده مشغول کنید

هر چه مشغله بیشتری داشته باشید احتمال اینکه سراغ استمناء بروید کمتر است.
به جای خودارضایی کردن فعالیت های مفید را جایگزین آن کنید تا انرژی تان به شکل بهتر و سازنده تری تخلیه شود.
می توانید یک سرگرمی جدید برای خودتان ایجاد کنید یا به یادگیری مهارت های مختلف مثل موسیقی بپردازید
و یا اینکه ورزش کنید و کتاب بخوانید.
این کارها باعث می شود یاد بگیرید که چطور انرژی تان را روی انجام کارهای دیگر
متمرکز و به این ترتیب کم کم خودارضایی را ترک کنید.

به مشاور مراجعه کنید

اگر احساس می کنید تاثیرات منفی استمناء گریبانگیر خودتان و زندگی تان شده بهتر است به مشاور مراجعه کنید.
در برخی موارد خودارضایی با اختلال وسواس اجباری همراه است که تشخیص و درمان آن فقط با کمک مشاور ممکن است.
صحبت کردن با پزشک یا مشاور به شما کمک می کند تا احساسات منفی تان
نسبت به این مساله را بازگو و راهنمایی های لازم و موثر برای ترک خودارضایی را دریافت کنید.

به سلامتی‌تان اهمیت بدهید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از بسیاری جهات می تواند روی سلامتی بدن شما تاثیر مثبتی بگذارد.
هر چه بیشتر به خودتان و سلامتی بدنتان اهمیت بدهید احتمال اینکه سمت استمناء بروید کمتر می شود.
علاوه بر این، ورزش کردن می تواند تمرکز و انرژی شما را به خودش معطوف کند و مانع از خودارضایی شود.

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی چیست؟روش های ترک خود ارضایی

🔵تا حد امکان سعی کنید تنها نمانید

🔹تنها شدن وسوسه ها برای خودارضایی کردن را افزایش می دهد.
اگر قصد دارید استمناء را کنار بگذارید تا جایی که ممکن است در جمع باشید؛
مثلا به جای تنها ماندن در خانه بیرون بروید و قدم بزنید، به دیدن دوستانتان بروید یا از آنها بخواهید پیش شما بیایند.

برهنه نخوابید

برهنه خوابیدن یا لباس کم پوشیدن ممکن است باعث تحریکتان شود و دست به استمناء بزنید.
شب ها لباس های راحت و گشاد بپوشید تا قبل از خواب کمترین تحریکات را داشته باشید.

صبور باشید

برای ترک یک رفتار یا عادت غلط باید صبر و حوصله به خرج بدهید. هیچ چیز یک شبه اصلاح نمی شود
پس از خودتان توقع نداشته باشید که همین الان اراده کنید و یک روزه استمناء را کنار بگذارید.
تغییر و تصحیح رفتارهای غلط پروسه ای زمان بر است.
شکیبا و صبور باشید و مطمئن باشید که به تدریج و کم کم موفق خواهید شد.

ذهنتان را سازمان‌دهی کنید

زمان هایی که احتمال بیشتری برای استمناء در آنها وجود دارد را شناسایی کنید.
چشمانتان را ببندید و  خودتان را در آن موقعیت تصور کنید.
بعد با قاطعیت تصمیم بگیرید که به جای خودارضایی کردن مشغول عمل دیگری بشوید.
خودتان را تجسم کنید که طور دیگری رفتار می کنید و احساس خود کنترلی و قدرت کنید.
یادتان باشد که بزرگترین لذت زندگی کنترل کردن خود است.
این احساس که بتوانید هر زمان که خودتان می خواهید جلوی خودارضایی کردن
یا هر عمل دیگری را بگیرید می تواند بهترین احساس و لذت ممکن باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن