زیبایی

درمان افتادگی سینه

درمان افتادگی سینه

شل شدن سینه ها و افتادگی آنها می تواند روی اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارد اما درمان افتادگی سینه با ورزش می تواند سینه های شل و آویزان را به طور موثری درمان کند. از انواع این درمان ها می تواند به درمان با یخ، ماساژ و ….نام برد.

افتادگی سینه ها می تواند ناشی از شیردهی، چاقی و یا تغییرات هورمونی و یائسگی رخ دهد. سفت کردن سینه های شل و افتاده در این مواقع با حفظ رژیم غذایی و ورزش و… و در نهایت جراحی قابل دستیابی است.

درمان افتادگی سینه

سایز پستان ها

اندازه، شکل و فرم سینه ها در خانم های مختلف بسیار متفاوت است. در واقع اندازه، شکل و رنگ، صفاتی هستند که از طریق ژن ها به فرزندان به ارث می رسند.

با این حال در طول زندگی یک زن، سینه های او به طور مداوم تغییر می کنند و رشد می نمایند. بافت پستان بیشتر از سلول های چربی، بافت غده ای و رباط ها ساخته شده است که از استخوان ترقوه تا زیر بغل و از مرکز قفسه سینه گسترش می یابد.

غده هایی به نام لوبول (lobule)، شیری تولید می کنند که زنان برای تغذیه نوزادان تازه متولد شده خود از آن استفاده می کنند.

سینه های آویزان

با گذشت زمان، طبیعی است که سینه ها شکل اصلی و خاصیت لیفت و بالا بودن خود را از دست بدهند و دچار افتادگی یا آویزان شدن شوند. این مورد بسیار رایج است اما در غالب موارد می تواند باعث اضطراب و ناراحتی در برخی از خانم ها شود. “پتوز” پستان (ptosis) یک اصطلاح پزشکی برای توصیف افتادگی پستان است.

پتوز یکی از رایج ترین مواردی است که توسط جراحان پلاستیک درمان می شود. همه افراد توانایی و یا تمایل به انجام عمل جراحی برای بهبود بخشیدن به ظاهر پستانشان را ندارند.

در واقع برای شروع تغییرات مثبت جهت بازگرداندن یا حفظ حالت سینه نیازی به انجام جراحی نیست.
انواع مختلفی از درمان های طبیعی و تغییر در سبک زندگی وجود دارد که می تواند برای جلوگیری یا به حداقل رساندن اثرات افتادگی پستان، از آن ها استفاده کرد.

علت افتادگی پستان چیست؟

شایع ترین علت افتادگی پستان به گذشت زمان و افزایش سن است. صرف نظر از اینکه کی هستید و چه می پوشید، زمان و گرانش باعث ضعیف شدن و کشش پوست می شود. با این حال، زنان جوان نیز ممکن است افتادگی پستان را تجربه کنند. صرف نظر از گذشت زمان، چندین دلیل دیگر وجود دارد که ممکن است افتادگی پستان را ایجاد کند:

حاملگی باعث می شود که رباط هایی که از پستان ها پشتیبانی می کنند، با افزایش وزن برای حمایت و تغذیه کودک، کشیده و آویزان شوند.

سیگار کشیدن باعث می شود پوست انعطاف پذیری و قدرت خود را از دست بدهد.

سینه های بزرگ و سنگین به مرور زمان آویزان می شوند.

کاهش شدید وزن می تواند شکل قفسه سینه و شکل ظاهری پستان را به شدت تغییر دهد.

اضافه وزن باعث کشیدگی و افتادگی پوست و بافت پستان می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید باعث تجزیه کلاژن و الاستین پوست می شود.

یائسگی نیز باعث تغییرات هورمونی می شود که بر قابلیت ارتجاعی پوست تأثیر می گذارد.

انجام فعالیت های ورزشی مداوم و با شدت زیاد می تواند باعث تجزیه بافت های همبند شود.

برخی بیماری ها مانند سرطان پستان و سل می توانند بافت و حمایت از پستان را ضعیف کنند.

درمان افتادگی سینه

درمان های موثر برای افتادگی پستان

خانم ها هرگز نمی توانند اندازه و شکل اصلی سینه ها را به طور کامل بازیابی کنند. اما می توان اقدامات خاصی را برای بهبود لیفت و مقاومت نیم تنه بالا انجام داد. این اقدامات شامل موارد زیر است:

انجام ورزش
رژیم و تغذیه مناسب
پوشیدن لباس زیر مناسب

۱. ورزش

از آنجا که پستان ها عضله ندارند، نمی توان با ورزش بافت آن را محکم کرد. با این حال، در زیر سینه ها، بافت همبند و رشته رشته ای وجود دارد که جهت بهبود نمای کلی آن، می توان ورزش کرد. تمرینات مختلف قفسه سینه، نه تنها برای بهبود قدرت عضلات سینه، بلکه وضعیت بدن نیز توصیه می شود. برخی از تمرینات معمول برای امتحان کردن عبارت هستند از:

تمرینات فشاری مانند شنا، شنا سوئدی و …
شنا کردن در آب خنک
پرس سینه
دنبل بازو

۲. رژیم و تغذیه

باید سعی کرد که یک رژیم غذایی متعادل و سالم جهت تغذیه بدن و پوست خود داشت. با رعایت رژیم غذایی، بدن می تواند تا سال های سال سالم، قوی و انعطاف پذیر باقی بماند. همچنین حفظ وزن در محدوده سالم (شاخص توده بدنی بین ۱۸ تا ۲۴.۹) برای حفظ حالت سینه ها بسیار مهم است. اضافه وزن باعث فشار بر بافت پوست افراد می شود و وزن اضافی ممکن است باعث سنگین شدن پستان ها نیز بشود، که در نهایت منجر به افتادگی و آویزانی آن ها می شود.

۳. سبک زندگی

علاوه بر رژیم غذایی سالم، تصمیم گیری در مورد داشتن یک سبک زندگی سالم نیز ضروری می باشد. استعمال دخانیات برای پوست و همچنین سلامت کلی بدن مضر است. استعمال مواد و دخانیات می تواند یک عامل موثر در افتادگی سینه ها باشد.

نکته مهم دیگر این است که، باید اطمینان حاصل نمود که در طول روز به اندازه کافی آب نوشیده می شود و بدن هیدراته باقی می ماند.

آب به همه چیز در بدن قدرت می بخشد و نوشیدن کافی آن باعث استحکام پوست و بهبود سفتی و استحکام بافت پستان می گردد.

۴. حفظ حالت بدنی

وضعیت بد بدن مانند کمر خمیده یا قوز کردن می تواند باعث آویزان شدن سینه ها توسط اعمال فشار وزن شود. با این وضعیت، فشار و تنش بیشتری به بافت پستان وارد می گردد و افتادگی سینه ها تشدید می شود.  با صاف نگه داشتن کمر و شانه ها، می توان یک حالت خوب برای توزیع یکنواخت وزن در بدن ایجاد کرد. همچنین به جلوگیری از افتادگی بدن کمک می نماید.

۵. سوتین مناسب با کیفیت

پوشیدن یک سوتین با کیفیت و مناسب به خانم ها کمک می کند تا فشار وارده بر روی بافت ها و عضلات حمایت کننده پستان را کاهش دهند. در صورت افزایش یا کاهش وزن، باید مجددا یک سوتین مناسب جدید انتخاب کرد.

۶. ترکیب جادویی

قبل از استحمام، مخلوطی از زرده تخم مرغ و آب خیار را روی پستان ها و اطراف آن بمالید. این کار را یک بار در روز و به مدت یک هفته انجام دهید تا تفاوت را احساس کنید.

۷. مصرف پروتئین

داشتن ذخیره کافی پروتئین در بدن برای سفت شدن و سفت ماندن عضلات بسیار مهم است. حتما در رژیم روزانه خود از عدس، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنید. همچنین باید غذاهایی مانند:

کلم
گوجه فرنگی
گل کلم
کلم بروکلی
و هویج

در رژیم غذایی هفتگی جای داده شود تا مواد مغذی ضروری بدن مانند مواد معدنی، ویتامین ها و کلسیم را از آن ها دریافت کرد.

۸. یخ

این روش ممکن است کمی اذیت کننده باشد و به معنای واقعی کلمه در فرد لرز ایجاد کند. با این حال بسیار موثر است. چند مکعب یخ بردارید و آن ها را به صورت حرکت دورانی و برای حدود ۱ الی ۲ دقیقه در اطراف پستان ها ماساژ دهید. این کار به سفت شدن عضلات سینه ها و مبارزه با ایجاد سلولیت در اطراف ناحیه پستانی کمک می کند.

۹. شنا کردن

فقط ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شنا کردن در استخر به طور روزانه می تواند سینه های محکمی را که همیشه می خواستید به شما بدهد. این ورزش به طور طبیعی سینه ها را بالا می برد و به تقویت عضلات کمک می کند.

۱۰. خوب ماساژ دادن

ماساژ کمک می کند تا ماهیچه های پستانی را ریلکس، محکم، لیفت و تقویت کنید.

همچنین به خانم ها این امکان را می دهد تا وجود یا عدم وجود توده و کیست های سینه را بررسی کنند.

جهت ماساژ دادن سینه می توان از روغن بادام یا ژل آلوئه ورا استفاده کرد.

ماساژ با این روغن ها به افزایش گردش خون نیز کمک می کند، که به نوبه خود باعث کاهش افتادگی سینه ها می شود.

کلام آخر

کاملاً طبیعی است که خانم ها افتادگی سینه را تجربه کنند. آویزان شدن یا افتادگی سینه می تواند به دلایل مختلفی از ژنتیک گرفته تا رژیم غذایی و شیوه زندگی ایجاد شود. با مراقبت های اصولی و مناسب از بدن، می توان خاصیت ارتجاعی و قدرت پوست را بهبود بخشید. این نتایج می تواند اثرات افتادگی را به حداقل برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *